SafeShops Awards
  • Home
  • About
  • Winners 2018
  • Program
  • Nominees 2018
  • Research
  • Flashback
    • Winners 2017
    • Download research
  • Contact
  • Partners

Persbericht: Belgische webshops door online consument bekroond met Safeshops Awards

Vijf Belgische webshops werden bekroond met de eerste Safeshops Awards. Om de Awards toe te kennen, deed Safeshops.be – het kwaliteitslabel voor Belgische webshops – een beroep op de ervaringen van meer dan 2000 online shoppende consumenten. Er werd ook meteen gepeild naar het Belgische koopgedrag van de online consument.

Winners of the 2017 SafeShops Awards

Groepsfoto van de winnaars

 

Online consumenten delen prijzen uit

Om te kunnen deelnemen aan de Safeshops Awards moesten webshops zich registeren. De eerste 30 die dat deden, zaten in de running voor een Award.

“Online consumenten spelen een cruciale rol in het succes van een webshop. Het zijn zij die hun weg moeten vinden naar een webshop. Het zijn de consumenten die aangetrokken moeten worden door het aanbod en uiteindelijk tot de aankoop moeten overgaan” gaat Greet Dekocker, Managing Director Safeshops.be, van start. “Het leek ons dan ook logisch om net die online consument, de klant, te vragen om hun webshop te beoordelen.”

Er werden 5 Safeshops Awards uitgereikt. Webshops die het best scoorden* op vragen omtrent logistieke afhandeling, betaling en klantvriendelijkheid konden respectievelijk de Logistic Champion, Payment Hero en Customer Friendliness award in de wacht slepen.
Wie in alle 3 de segmenten de top behaalde en bovendien een verleidelijk concept kon voorleggen aan de consument, maakte kans om in de categorie ‘Overall’ de “Diamond Award” of – voor kleinere, vaak startende webshops – de “Rising Star” binnen te halen.

 

De winnaars van 2017 zijn:

 

Overall Awards

Diamond Award : NewPharma

Rising Star : HelloKings

 

 Awards in Specialisation

Logistic Champion : AS Adventure

Payment Hero : Albelli

Customer Friendliness : Viata

 

Vooraleer tot de beoordeling van de deelnemende webshops te komen, peilde Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, eveneens naar het online koopgedrag van de Belg en naar de vereisten voor een webshop om te scoren bij de online consument.  Dit leverde een aantal interessante inzichten voor de hele sector.

 

De Belgische online shopper

  • 21% van de Belgen bezoekt dagelijks een webwinkel; 44% wekelijks en 8% meerdere keren per dag.
  • 20% koopt ook effectief. 38% geeft aan volgend jaar meer online te zullen kopen.
  • 75% koopt wel eens bij buitenlandse webshops. De top 3 wordt aangevoerd door Nederland (59%), Frankrijk (43%)  Duitsland (36%) en het Verenigd Koninkrijk (34%)
  • 44% van de online kopers leest altijd consumenten reviews vooraleer ze tot aankoop overgaan, maar 47% schrijft er nooit zelf een
  • Voor 77% van de Nederlandstalige deelnemers is een Nederlandstalige webshop betrouwbaar. Het vertrouwen daalt tot 49% voor een Engelstalige webshop en tot 26% voor een webshop in het Frans. De eigen taal heeft dus sterk de voorkeur. Zo vertrouwt 77% van de Franstalige deelnemers webshops in het Frans en slechts 19% vindt een Nederlandstalige webshop betrouwbaar.

 

De ideale webshop: transparant, flexibel en scherp geprijsd

Volgens de deelnemers aan het onderzoek zijn de drie belangrijkste elementen om van een goede, betrouwbare webshop te kunnen spreken: duidelijkheid over prijzen en kosten (81% ), lage of geen verzendkosten (77%) en scherpe prijzen (76%). Betrouwbaarheid en snelheid van de levering (74%), gebruiksvriendelijkheid bij de betaling en opties voor de levering (beide 71%)  vervolledigen de kwaliteitseisen van de online shopper.

Bijna 1 Belg op 2 (48%) vindt het belangrijk dat een webwinkel ook een fysiek winkelpunt in België heeft.  Dat wil echter niet zeggen dat de consument het pakje ook daar zal afhalen, dat doet slechts 4%. Voor de levering van het pakje geeft 76% van de respondenten aan dat ze dit het liefst thuis geleverd krijgen of op een ander adres.

Indien webwinkels gebruik maken van een klantendienst wil de e-consument vooral een snelle reactietijd (73%) en een bereikbaarheid per email (68%).

“Belgische online shoppers en Belgische webshops weten elkaar duidelijk te vinden. De uitreiking van de eerste Safeshops Awards zijn daar een mooie weerspiegeling van, maar er is duidelijk nog werk aan de winkel. De inzichten die online shoppers ons verschaft hebben, zijn een belangrijke bron van informatie voor webshops. Als kwaliteitslabel volgen we de relatie tussen consument en webshop van dichtbij. Een perfect match tussen beide is noodzakelijk om de Belgische e-commerce verder te laten bloeien” besluit Greet Dekocker.

 

 

*De deelnemende webshops werden beoordeeld door een consumentenpanel van eigen ervaringen van klanten. Op basis van de bevindingen die verzameld werden tijdens het kwalitatieve luik van het project, werden de criteria opgesteld waarop de deelnemende webshops beoordeeld werden.

Einde Persbericht

Over SafeShops.be

Safeshops.be vzw heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het Safeshops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij informatieoverdracht tussen zowel de e-commerce gebruiker als bedrijven centraal staan..

Meer info www.SafeShops.be

@ SafeShops.be vzw,Kapelsesteenweg 195/1, Ekeren, Belgium